Drechtsteden Kinesiologie

Ongeveer de helft van alle Nederlanders hebben een tekort aan vitamine D! Zit jij daarbij?

Vitamine D is essentieel voor jou gezondheid. Strikt genomen is het geen echte vitamine, eigenlijk is het een pré hormoon. Je lichaam kan het aanmaken onder invloed van UV-B uit zonlicht.

Het is vrijwel onmogelijk om voldoende vitamine D uit je voeding te halen, zelfs als je voedingsmiddelen gebruikt die verrijkt zijn met vitamine D.

Vitamine D heeft een breed werkterrein en ondersteunt op uiteenlopende manieren jouw gezondheid.

Recente wetenschappelijke studies tonen aan dat een goede vitamine D voorziening op termijn gunstig is voor de levensverwachting en de kwaliteit van leven.

Welke klachten en aandoeningen kunnen te maken hebben met een vitamine D tekort?

• osteoporose
  • spierzwakte
  • pijn in de spieren en/of botten
  • chronische vermoeidheid
  • (chronische) pijn
  • gevoel van steeds te vallen
  • verminderde weerstand voor infecties
  • geeft verhoogde kans op onder meer hart- en vaatziekten
  • auto-immuunziekten
  • kanker
  • depressie
  • PMS en overgangsklachten
  • “winterdip”
  • cariës
  • misvormingen beenderengestel , vooral bij zuigelingen en kleine kinderen.
  • slecht tandglazuur
  • fibromyalgie
  • zenuwstelselproblemen
  • osteomalacie

Vitamine D vervult vele functies in ons lichaam.

Functies van vitamine D zijn:

• verhoogt weerstand tegen infecties ( o.a. griep, verkoudheid)
  • heeft gunstige invloed op hart en bloedvaten
  • reguleren immuunsysteem (vit D tekort = meer ontsteking)
  • handhaaft  een normaal calcium- en fosfaatgehalte
  • werkt stimulerend voor (aangeboren) immuunsysteem, remmend voor auto-immuunziekten
  • stimulerend voor insuline-afgifte bij een verhoogde vraag
  • betrokken bij systeem wat bloeddruk beïnvloed, tekort kan soms tot verhoogde bloeddruk leiden
  • transport van calcium vanuit de botten en naar de tanden
  • belangrijk voor soepele en sterke spieren
  • vermindert vetopslag
  • ondersteunt barrièrefunctie van de darmwand
  • ondersteunt stofwisseling van koolhydraten en vetten
  • gaat verouderingsprocessen tegen
  • belangrijk voor de vruchtbaarheid
  • goed voor zenuwstelsel, hersenfunctie en de geestelijke veerkracht (stemming/depressie)
  • sterke botten

Hoe kom je aan vitamine D?

1. Uit je eten: vette vis, kalfs- en runderlever, melk, boter, kaas, eieren, visleverolie, levertraan uit kabeljauw, voedingsmiddelen waaraan vitamine D is toegevoegd, bijvoorbeeld margarine.
  2. Onder invloed van UV-B stralen uit zonlicht maak je in je huid vitamine D aan (lees hieronder hoe).
  3. Door middel van suppletie.

Hoe maakt je lijf zelf vitamine D aan onder invloed van zonlicht?

Als je huid 25% onbedekt is en je bent in horizontale positie, dan kan je 25 mcgr (1000 EH) vitamine D in enkele minuten aanmaken.

Maar dan alleen tussen maart/april en september/oktober in Nederland. De zon moet hoog staan, je schaduw moet korter zijn dan jezelf, dat komt neer op tussen ongeveer 12 en 15 uur. Vanaf UV – index 3.

Maar……… we leven en werken veel binnen.

Maar……… we gebruiken vaak zonnebrandcrème, vanaf factor 15 geeft  99% vermindering aanmaak vit D.

Let op;  bij een donkere huidskleur! Deze huid maakt minder makkelijk vitamine D aan.

Let op;  bij oudere mensen. Zij kunnen UV-stralen minder goed omzetten in vitamine D.

Oftewel: het is best lastig om alleen de zon te gebruiken om aan voldoende vitamine D te komen. Of denk je dat het jou wel lukt?

Hoe test je jou vitamine D gehalte?

Meten = weten!

Dat is het meest zuiver. Als je bloed laat prikken en je bepaalt je vitamine D gehalte weet je zeker of het op orde is.

1. Ik kan dat voor jou doen. D.m.v. een vingerprik en een apparaat, heb ik in 15 minuten de uitslag. Je mag er speciaal voor komen, maar het is makkelijker om tijdens een behandeling mee te nemen. Je bent er dan toch.
  2. Als je bij je huisarts bent, kan je vragen of je vitamine D mag laten prikken. Handig als je toch bloed moet laten afnemen. Anders moet je dat speciaal voor deze bepaling doen. Via de huisarts hoor je na een aantal dagen de uitslag.
  3. Er zijn inmiddels online tests te bestellen, die je thuis zelf kan afnemen en opsturen naar een laboratorium.

Wat is de juiste waarde?

Daar wordt verschillend over gedacht.

Regulier is men al tevreden als je boven de 50 nmol/l zit. Niet te verwarren met 50 ng/ml! Dat is aan de te lage kant. Er zijn vele onderzoeken bij verschillende aandoeningen geweest, waarbij 80 als minimale ondergrens eruit komt. Als je het goed wilt doen en je wilt zorgen dat vitamine D helpt om preventief ziektes te voorkomen, dan is een waarde tussen de 125 en 175 nmol/liter pas echt goed!

Ter vergelijking: mensen die bij de evenaar leven hebben ongeveer 100 nmol/l.

Vitamine D is uiteraard nooit de enige factor waarom mensen ziek worden of vatbaarder zijn. Het is wel een factor die je heel hard kan maken door te meten. Daarbij is die ook nog eens heel gemakkelijk te verbeteren.

Wat te doen om je vitamine D gehalte optimaal te krijgen?

Als je weet wat je waarde is, hangt het helemaal af van welke waarde je hebt hoe het optimaal te krijgen. Ik heb regelmatig cliënten gehad die op 10 zaten. Dat vraagt een andere aanpak als dat je 80 hebt.

Vitamine D kan je heel gemakkelijk innemen mocht het nodig zijn. Het is verkrijgbaar in tabletvorm, druppelvorm, capsules.

De doseringen zijn heel divers. De een rekent in eenheden (I.E.) , de ander met microgrammen (mcgr).

Dat kan het allemaal wat onoverzichtelijk maken.

De Gezondheidsraad geeft aanbevelingen wie allemaal vit D zou moeten gebruiken en hoeveel. Dit zijn echter richtlijnen die algemeen zijn.

Als je teveel vitamine D inneemt kan je deze klachten krijgen.

• hoofdpijn
  • spierpijn
  • metaalsmaak
  • obstipatie
  • dorst
  • hoge bloeddruk
  • apathie
  • neerslaan van calciumfosfaat in de nieren (=steenvorming)
  • neerslaan ook in de ogen (cataract), de bloedvaten, longen, de huid en de pancreas

Hopelijk ben je wat wijzer geworden over de waarde van vitamine D in je lijf en de waarde van vitamine D voor je lijf.

Heb je nog meer vragen, stel die dan via mijn contactformulier of je maakt een afspraak om vitamine D te meten en een suppletie advies op maat te krijgen.